tirsdag den 2. oktober 2012

ADHD børn skal lære at skyde

Forleden læste jeg følgende i nyhederne:

ADHD-børn får det bedre af at bruge skydning som en aktivitet. Essensen i det er, at de arbejder meget med gentagelser, og den her gruppe børn har meget glæde af simple opgaver, som bliver gentaget et utal af gange. Det gør skydning, siger Birgitte Strøbeck, der er fritidskonsulent i kultur- og fritidsafdelingen i Randers Kommune. Kilde: http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Randers/2012/09/08/085907.htm

Jeg har i forvejen et meget ambivalent til børn og skydning og i særdeleshed ADHD-børn og skydevåben. Jeg har selvfølgelig altid set meget firkantet på det. Statestikkerne viser at børn med ADHD oftere kommer ud i kriminalitet end normale børn. Min holdning har derfor altid været at jeg ikke ser nogen grund til at lære nogen børn at håndtere et skydevåben.

Alligevel startede Jonas for nogle uger siden til skydning i vores lokale skytteforening (det var før jeg læste artiklen..) Og da jeg i sidste uge var med ham forstod jeg pludselig hvorfor skydning er godt for børn med opmærksomhedsforstyrrelser. Da vi kom var alle baner optaget, men Jonas meldte sig hos skydelæren og fik udleveret det antal skiver som han skulle skyde (meget konkret, han kan se start og slut på aktiviteten) Han fik at vide hvilken bane han skulle skyde på (igen konkret, ikke noget med at når den næste er færdig) Da det blev hans tur, starter instruktøren med at hjælpe ham med at indstille geværet og viser ham hvordan han skal holde, stå og sigte. Efter ca. 30 min. har han skudt hans skiver. Dem tager han med ind til instruktøren som tæller point og fører det ind på kortet.

Min konklusion må nu være at skydning som sport måske ikke er så tosset. Det er ihvertfald meget konkret, det er individuelt og man er ikke som sådan afhængig af andre. Det skærper koncentrationen og der er afregning hvis ikke man er koncentreret nok.


www.skytten.dk står der mere om projektet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar