tirsdag den 25. september 2012

Når man har et barn med ADHD

Så skal man ikke blive overrasket over at finde to sten så store at skoletasken knap kan lukkes.....

Om onsdagen har de i mindstemandens klasse Naturfag. Da de kun er 5 i klassen er timerene tilrettelagt andrledes end i en normal folkeskoleklasse. I Naturfag arbejder de med forskellige emner og er som regel på ekskursion ud af huset.

I onsdags handlede det om sten og de var draget en tur til stranden. Da børn med ADHD har en meget stærk samlertrag var der sat restriktioner på for hvad og hvor meget de måtte slæde med hjem. Da emnet var sten, var beskeden at de måtte tage 2 sten med hjem som de så skulle skrive/arbejde med hjemme i klassen.

Mindstemanden vælger så at finde 2 kæmpe sten, så store at mor her dårligt kan løfte tasken. Da jeg om eftermiddagen opdager tasken indhold spørger jeg mindstemanden:

Mor: Hvorfor i alverden ligger der 2 kæmpe sten i din taske?

Mindstemanden: Fordi vi har været på stranden og vi måtte KUN (!) tage 2 sten med hjem hver.

Mor: Jamen de er jo mega tunge, hvordan har du fået dem med hjem?

Mindstemanden: Jeg havde dem jo i min taske, men den kunne jeg godt nok næste heller ikke løfte..

Her skal lige indskydes at turen fra stranden var foregået på gåben/tog og bus og at det er sammen rumle hjem fra skole.

Mor: (som ikke lige fatter det her) Vil det sige at du har slæbt rundt på de her kæmpe sten hele dage? Haft dem med i klub og bagefter hjem i bus og tog? 

Mindstemanden: Ja det var jeg jo lissom nødt til, jeg vidste jo ikke at de var så tunge....

Mor: Hvorfor "smed" du dem så ikke i vejkanten et sted?

Mindstemanden: Fordi så havde jeg jo ingen sten! Og lærerne havde jo sagt at vi skulle have 2 sten med hjem.........

Nu ligger stenene pænt i et bed ude i haven. For det mas fortjener både mindstemanden og stenene at blive behandlet med respekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar