torsdag den 13. september 2012

Sesamlaks med cremet pasta


I aften stod menuen på endnu en nyhed i vores madunivers. En delvis selvkomponeret ret med laks. Ikke helt så sund og fedtfattig som jeg havde tænkt mig, laks er jo en fed fisk så den "fylder" godt i kalorieregnskabet.

Retten var letog lækker og super hurtig at lave. I dag er junior til skydning, så det var kun 2 portioner der skulle laves.

Her kommer min fremgangsmåde.

Sesamlaks med cremet pasta (2 personer)

2 skiver laksefilet (jeg brugte 2 skiver på hver 130 g.)
1 spsk. olie
2 spsk. sesam
salt + peber

250 g. frisk pasta (1 pakke Pastella spaghetti)
150 g. renset champignon, skåret i skiver
2 fed hvidløg, fint hakket
1 brik Milda 4% (2,5 dl)
1 bundt friske koriander

1. smør et lille ildfast fast og pensl det med olie. Læg laksstykkerne med skindsiden opad, så fisken lige bliver fugtet med olie. Vend nu stykkerne, så de ligger med skindsiden nedad.

2. drys laksen med sesam, salt og peber. Bag i ovnene ved 225 grader i 12-15 min.

3. svits champignonskiverne på en pande (brug evt. et par dråber olie) når de har taget farve og er godt svitset, tilsættes hvidløg og milda. Giv det et hurtigt opkog og skru derefter ned for varmen.

4. kog pastaen efter anvisning (spaghettien fra Pastella skal kun koge i 1 min.)

5. Hæld kogevandet fra og tilsæt pastaen i champigoncremen, rør det god igennem og server straks, drys med friske koriander.


1 kommentar: