fredag den 1. juni 2012

Pandekagebager på en torsdag


I går var det pandekagedag, ikke noget der sker forfærdeligt tit. Men igår var der tid...

Opskriften jeg bruger giver søde, tunge og lækre pandekager med sprød kant. de smager aller-dejligst med is og (i vores tilfælde) kirsebærmarmelade fra Normandiet.


Har du lyst til at prøve? Så kommer opskriften her.

Du skal bruge: (ca. 10 tykke pandekager)
4 æg
4 dl. kærnemælk
4 dl. letmælk
400 g. hvedemel
½ tsk. salt
½ tsk. vaniljesukker
1 spsk. rørsukker
150 g. smeltet margarine.

Sigt hvedemelet min. 2 gange ned i en skål. Tilsæt alle øvrige ingrediense UNDTAGEN den smeltede margarine. Rør det hele sammen med en håndmixer til en glat og lidt tyk dej. Den smeltede margarine tilsættes til sidst, mens der samtidig piskes.

Bag pandekagerne på lidt over middelvarme i ca. 3-4 min på hver side. Jeg bruger min støbejernspande fra LeCruset hvor der aldrig er noget der hænger i og hvor det ikke er nødvendigt at tilsætte ekstra margarine. Men hvis du kan se at panden er "tør" så put en knivspids margarine på, ellers bliver pandekagen ikke spød og gylden.

Husk godt med sukkerdrys imellem hver pandekage.




1 kommentar:

  1. Åhhhhh jeg ELSKER pandekager. Tror faktisk ikke jeg behøver så meget andet, hvis du spørger min lyst. Fornuften (og vægten) holder mig dog tilbage, så det kun bliver en gang imellem :-)

    SvarSlet