torsdag den 28. februar 2013

Falafler med pitabrød


Rundt omkring i blogland samt i diverse madprogrammer er jeg efterhånden stødt på falafler en del gange. Jeg har aldrig smagt disse skønne kugler så forleden stod der falafler i pitabrød på aftens menu.

De er i og for sig ikke svære at lave og det tager heller ikke lang tid, man skal bare huske at sætte tid af til at stege dem i olie, lige inden spisetid.

Kikærterne skal udblødes i vand i minimum 12 timer, gerne længere. Det havde jeg så lige glemt så jeg måtte tidligt op!


Du skal bruge:

200 g. tørrede kikærter (som udblødes i min. 12 timer)
1 bundt persille (frisk)
1 løg
2-3 fed hvidløg
1 tsk. spidskommen
3 tsk. all-round krydderi
1/2 tsk. chili
1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
1spsk. citronsaft
1 æg
1-2 spsk. rasp
Raspolie til at fritere i

1. Start med at blende persille, løg, hvidløg og citronsaft

2. Tilsæt kikærter og krydderier og blend til en ensartet masse

3. Tilsæt æg og rasp indtil du opnår konsistens som til fars.

4. Varm olien i en gryde og form små falafler med en ske, fritere dem i ca. 3-4 minutter til de er gyldenbrune.

5. Server falaflerne i hjemmebagte pitabrød med en god hjemmerørt cremefraichedressing samt salat.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar