onsdag den 14. november 2012

Brunsviger - vel nok den bedste du kan få


Da vi for nogle uger siden havde gæster fra Holland havde jeg lovet at bage brunsviger med flødeskum. Opskriften er en gammel klassisker. Faktisk tror jeg den stammer fra Amo´s bagebog. 

Det er absolut den bedste brunsviger du kan forestille dig, brødet er blødt og luftigt og remoncen er cremet og fyldigt.

Du skal bruge:
1 pk. gær
1 æg
2 dl. mælk
50 g. sukker
100 g. margarine
425 g. mel

Remonce:
100 g. margarine
150 g. brun farin
2 tsk. vaniljesukker
4 spsk. kagecreme (det passer med en 1/4 pose hvis du bruger Dr.Oetker el. lign)

1. Rør gær ud i den lune mælk, tilsæt derefter sukker og æg og rør til en ensartet masse.

2. Tilsæt margarinen i små tern (vigtigt at du har taget margarinen ud i god tid så den er blevet blød) samt ca. halvdelen af melet. Kør i røremaskinen indtil margarinen er optaget i dejen.

3. Tilsæt mere mel, 1 spsk. af gangen mens du fortsat kører dejen i røremaskinen. Fortsæt til dejen slipper skålen, der går ca. 20 min. Dejen skal være blød og lækker, put endelig ikke for meget mel i.

4. Lad dejen hvile ca. 30 min lunt og tildækket.

5. Rør margarine, brun farin og vaniljesukker sammen til en ensartet masse. Tilsæt kagecremen og rør godt.

6. Rul dejen ud så den passer i en bradepande ca. 30x40 cm. brug fingrene til at prikke let i dejen så der kommer fordybninger. Fordel remoncen i et jævnt lag.

7. Lad dejen efterhæve ca. 40 min. og bag brunsvigeren i ovnen ved 200 grader varmluft i 12-15 min. Pas på med at give den for meget.

8. Pynt brunsvigeren med flødeskum og slik hvis det skal være festligt 









3 kommentarer:

  1. mmmm ja, en brunsviger er nu god:-)
    Kh Christina

    SvarSlet
  2. Hej Mette.

    Vil prøve at lave norske klejner, så jeg faldt over din opskrift.

    En anden super opskrift på brunsviger, min families favorit, er Kurt Vejen Madsens brunsviger. Mums.

    God december til dig.

    Hilsen Lene

    SvarSlet